یک رژیم غذایی صحیح برای مادران باردار

یک رژیم غذایی صحیح برای مادران باردار

شهرزاد: برای تمامی زنان همواره پرسش‌ هایی هم چون نوع تغذیه مناسب و میزان اضافه وزن مطلوب در دوران حساس بارداری و پس از آن در مراحل شیردهی مطرح است.

 

یک رژیم غذایی صحیح برای مادران باردار - تصویر 1

 

سایت نیوزویک در مورد باید و نباید های رژیم غذایی در این دوران با دکتر «هایدی مورکوف» ، موئلف کتاب 500 صفحه‌ ای «در 9 ماه انتظار خوب بخورید» ، گفتگویی انجام داده است.

در مورد تصورات اشتباهی بگویید که در خصوص حجم مواد غذایی مورد نیاز در دوران بارداری در ذهن زنان نقش می‌بندد.


یکی از معمول‌ترین توصیه‌ هایی که به زنان در طول دوران بارداری می‌شود، آن است که باید به جای دو نفر غذا بخورند. در این که انسانی جدید در وجودتان در حال شکل‌گیری و تکامل است، هیچ تردیدی نیست اما نباید این مهم را از خاطر ببرید که این موجود خیلی‌خیلی کوچک است و خوشبختانه در این وضعیت هرگز به بزرگی شما نخواهد شد.

 

حال اگر به بهانه باردار شدن هرآنچه را که می‌خورید ، دو برابر کنید ، درنهایت خود شما به لحاظ وزنی دو برابر خواهید شد زیرا نیاز های کالریک فرزندتان خیلی‌خیلی کمتر از احتیاجات شماست.


در زمان بارداری به چه میزان باید کالری اضافی مصرف کرد ؟


-300 کالری در روز کل حجم اضافی است که باید به رژیم غذایی ما در این دوران اضافه شود . البته ضرورت پوشش دادن هرچه بیشتر مواد مغذی را نباید نادیده گرفت در واقع خوب خوردن در دوران انتظار چندان تفاوتی با خوب خوردن در دیگر مقاطع زندگی ندارد. در این میان پروتئین‌ ها و کربوهیدرات ‌های مرکب از جمله ضروریات محسوب می‌شود.

بر روی چه مواد غذایی باید بیشترین تمرکز انجام گیرد ؟


پروتئین‌ ها و کلسیم در قالب یکی ازافسانه ‌هایی که در خصوص دوران بارداری شایع شده ، رفتار جنین به یک انگل تشبیه شده بدین معنا که بدون توجه به آن چیز هایی که می‌خورید، کودک ذخیره غذایی ‌تان را در سطح گسترده مورد بهره ‌برداری قرار می‌دهد.

 

اما واقعیت این است که این قانون تنها در مورد کلسیم صدق می‌کند یعنی اگر به میزان کافی از این ماده مصرف نکنید، کارخانه تولید کودک به استخوان ‌هایتان شبیه خون خواهد زد تا مواد اصلی و اولیه برای شکل‌دهی استخوان ‌های جنین را استخراج کند.


در این شرایط اگر کلسیم کافی به بدنتان نرسانید، مستعد ابتلا به عارضه پوکی استخوان در مراحل بعدی زندگی خواهید شد.


اسید فولیک و انواع ویتامین ‌ها و مواد معدنی نیز برای شکل‌گیری یک انسان سالم از ضروریات به شمار می‌آیند البته بسیاری از آنها را می‌توان از طریق یک رژیم غذایی سالم به بدن رساند.


آیا غذاهایی را به طور خاص برای این دوران توصیه می‌کنید ؟


6 سوپر استار وجود دارند که به طور انحصاری برای دوران بارداری مناسبند. این مواد عبارتند از تخم‌مرغ، به، گردو، انبه، فلفل قرمز، زنجبیل این معجزه‌گر ها پروسه رشد و تکامل مغز را تقویت کرده و جلوی حالت تهوع را می‌گیرند.


در صورت ابتلا به تهوع صبحگاهی چگونه می‌توان رژیم غذایی صحیح را رعایت کرد؟


واقعیتی که اکثر خانم ‌ها از آن غافلند، این است که هیچ‌ غذایی حق انحصاری دارا بودن یک ماده مغذی خاص را ندارد ، به عنوان مثال زمانی که صحبت از کلسیم می‌شود، ذهن همه صرفا متوجه شیر می‌شود در حالی که به شیوه ‌های فراوان دیگری هم چون خوردن پنیر و ماست نیز می‌توان نیاز بدن به این ماده حیاتی را تامین کرد ضمن اینکه برخی آب‌ میوه‌ ها هم غنی شده با کلسیم هستند.

 

این بدان معناست که ضرورتی ندارد با وادار کردن خود به خوردن یکسری غذاهای خاص ، زمینه را برای آشوب و به هم ریختگی درونی ‌تان فراهم کنید.

 

به عنوان مثال اگر به واسطه حالات ویژه دوران بارداری، میلی به سالاد ندارید، طالبی بخورید که علاوه بر برخورداری از میزان کافی مایعات ، ویتامین (A) و (C) نیز دارد.

 

این مهم را هم به خاطر داشته باشید که در زمان ابتلا به عارضه تهوع صبحگاهی ، در کوتاه ‌مدت مصرف مایعات سودمندتر از جامدات است ضمن اینکه بلع آنها نیز ساده‌تر می‌باشد.


در واقع با تلفیق برخی غذاها هم چون ماست و دانه کتان می‌توانید خوراکی ‌هایی آماده کنید که به اندازه مرغ یا کلم که به علت تغییر ذائقه قادر به تحمل شان نیستید ، مغذی باشند.


البته یکی از بهترین راه ‌حل ‌ها برای رفع عوارض دوران بارداری، اجرای روش 6 وعده‌ای است یعنی کمتر خوردن اما بالا بردن دفعات. در خصوص فرآیند گوارش در طول دوران بارداری یک نکته مهم وجود دارد و آن اینکه همه چیز کند می‌شود و علت پنهان آن نیز فراهم آوردن زمینه برای جذب بهتر مواد مغذی است که البته سودمندی این تطابق عمدتا" برای جنین در حال رشد است زیرا مادرها عموما" تحت‌تاثیر این مکانیسم، به مشکلاتی هم چون ورم روده- معده و جمع شدن گاز دچار می‌شوند. 

تغذیه
مادر
بارداری
رژیم غذایی
تکامل
زنان
غذا
وزن
پروتئین
ویتامین
کلسیم
تهوع صبحگاهی
ورم روده
معده
گاز
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه