چند روش طلایی برای ترک کردن سیگار

چند روش طلایی برای ترک کردن سیگار - تصویر 1

 

چند روش طلایی برای ترک کردن سیگار

شما مدتهاست این موضوع را می دانید اما چیزی که اهمیت دارد این است که برای حل این مشکل چقدر جدی و مصمم هستید.باید بگوییم که ترک کردن سیگار کار بسیار مشکلی است و شما باید در یک مبارزه ی سخت و واقعی پیروز شوید. بسیاری از افراد در این مبارزه شکست می خورند و در برابر سیگار به زانو در می آیند.اما بهتر است بدانید که بیشتر افرادی که سیگار را برای همیشه کنار گذاشته اند قبل از اینکه موفق شوند ، چندین بار تلاش ناموفق داشته اند. این روشها توسط افراد موفق امتحان شده اند و به شما کمک می کنند تا در این مبارزه که اراده و نیروی شما را محک می زند پیروز شوید.

 

1- از کاغذ استفاده کنید:

 

قبل از هر کاری در مورد سیگار به خوبی فکر کنید و ببینید که از چه چیزهایی در مورد آن بدتان می آید و اینکه چرا می خواهید سیگار را ترک کنید.آیا در مورد سلامت خود نگرانید و از سرطان ریه یا سایر سرطانها در هراسید؟آیا از بیماری قلبی و سایر بیماریها نگران هستید؟آیا همسر و فرزندان و اطرافیان شما در معرض عوارض سیگار کشیدن شما هستند؟آیا فکر می کنید الگوی خوبی برای فرزندان خود نیستید؟از اینکه موها و لباسهای شما همیشه بوی سیگار می دهند ناراحتید؟از مواردی که شما را نگران کرده لیستی تهیه کنید و همیشه آن را همراه خود داشته باشید. هر بار که خواستید سیگاری را بردارید یا میل به سیگار پیدا کردید به لیستی که تهیه کرده اید نگاهی بیندازید و به خاطر بیاورید که چرا تصمیم به ترک سیگار گرفته بودید.

 

2- از کمک و حمایت دیگران برخوردار شوید:


به خانواده ، دوستان و همکاران خود بگویید که می خواهید سیگار را ترک کنید. این کار اراده ی شما را تقویت می کند.هر بار که میل به سیگار پیدا کردید به خاطر بیاورید آنها می دانند در حال ترک سیگار هستید و میزان اراده و خویشتنداری شما را تحت نظر دارند و شما نمی خواهید دیگران شما را فردی شکست خورده ببینند.حتی می توانید از آنها بخواهید که اگر شما را در حال روی آوردن به سیگار دیدند به شما یادآوری کنند که تصمیمی که گرفته بودید چقدر برایتان مهم است.از دوستان و آشنایانی که سیگار را ترک کرده اند نیز می توانید کمک بگیرید.می توانید به افراد دیگری که همین قصد را دارند ملحق شوید و یک گروه را تشکیل دهید. حتی می توانید در اینترنت چنین افراد یا گروههایی را پیدا کنید.تجربیات مشترک خود را با دیگران در میان بگذارید و برای تقویت اراده از یکدیگر کمک بگیرید.

 

3-از یک متخصص کمک بگیرید:


از پزشک خود بخواهید تا شما را برای ترک سیگار راهنمایی کند و یا مراکزی به شما معرفی کند. برخی از مراکز برنامه هایی دارند که در منزل و از طریق تلفن پیگیری می شوند و تداخلی با کارهای روزانه شما ندارند.هر چه در طول برنامه ترک سیگار خود مشاوره بیشتری دریافت کنید احتمال اینکه موفق شوید بیشتر است.

 

4- آهسته شروع کنید:


اینکه شما سیگار را ناگهان کنار بگذارید شدنی است اما کار دشواری است و ممکن است شکست بخورید.می توانید برای شروع فقط سیگار بعدی خود را به تاخیر بیندازید.در مرحله بعدی فقط نصف هر سیگار را بکشید.هر بار فقط یک بسته سیگار بخرید.در مرحله بعد نوبتهای سیگار کشیدن خود را یکی در میان به فعالیت دیگری مانند پیاده روی یا فعالیت بدنی یا یک سرگرمی مورد علاقه خود اختصاص دهید.بر روی برنامه های گفته شده تمرکز کنید تا در تک تک آنها موفق شوید و بعد به مرحله بعدی برسید. به تدریج برنامه خود را طوری ادامه و ارتقاء دهید تا به مرور سیگار را کاملا کنار بگذارید.

 

5-از محرکها دوری کنید:


راجع به محلها و موقعیتهایی که باعث می شوند به طرف سیگار بروید فکر کنید ، آنها را شناسایی کنید و از آنها اجتناب کنید.در عوض بیشتر به مکانهایی که سیگار کشیدن در آنها ممنوع است مانند موزه ها یا تئاتر و سینما بروید. با افرادی که سیگاری نیستند معاشرت کنید.اتاق کار خود ،‌دوستان خود و هر چیزی که شما را به سیگار تشویق می کند عوض کنید.خود را مشغول نگه دارید تا بی حوصلگی و افسردگی شما را تحریک نکند.

 

وقتی قرار است سیگار نکشید سیگار ،‌ فندک و لوازم مربوط به آنها را در ماشین یا مکانی غیر از محلی که هستید بگذارید تا در دسترس نباشند.هنگام رانندگی و مواقعی که استرس دارید آدامس بجوید و به مناظر طبیعی اطراف خود توجه کنید تا به سیگار کشیدن فکر نکنید.میز غذا را بلافاصله بعد از خوردن ترک کنید. به جای الکل قهوه و مواد محرک از چای ، آب و نوشیدنیهای سالم استفاده کنید.این جمله ی طلایی را در طول روز با خود تکرار کنید تا در مواقع لازم به راحتی آن را به کار ببرید:" نه ، ممنون ،‌ من سیگار نمی کشم. "

 

برای ترک سیگار از کجا شروع کنیم؟

ترک سیگار:اگر شما سیگاری قهاری نیستید و تنها روزی چند نخ سیگار می کشید، مطمئن باشید که ترک سیگار راحت و بدون دردسری خواهید داشت. برای ترک سیگار تنها نیاز به تحولی روحی و روانی دارید تا خود را وادار به شروع ترک کنید.می توانید پس از ترک سیگار، مزه غذاها را بهتر درک کنید، زندگی را شفاف ببینید و از وقت و پول خود بهتر استفاده کنید. با ترک سیگار، سیگاری نشدن فرزندانتان را تا حد زیادی تضمین می کنید و بالاخره اینکه زود نمی میرید و کودکان و همسرتان به جای از دست دادن شما، فردی مصمم، با اعتماد به نفس بالا و شجاع را به عنوان یار و پشتوانه خود، خواهند داشت.با ترک سیگار بوی بد دهان، سرفه، تنگی نفس، سردرد، دندان های زرد و کثیف، پوست تیره و چروکیده با شما خداحافظی می کنند.

 

پیش از ترک سیگار چه کنیم؟

۱-پیش از ترک کامل سیگار، سعی کنید مکان هایی را به عنوان مکان های ممنوعه برای استعمال سیگار قلمداد کنید، سپس در این مکان ها مثلاً منزل، محل کار و یا اماکن عمومی، به هیچ عنوان سیگار نکشید.همسر و فرزندان فرد سیگاری، افراد بسیار مناسبی برای کمک به ترک هستند.استفاده از این دو اهرم، هنگام ترک سیگار، بسیار کمک کننده و مفید است. اولین فکری که به ذهن افراد سیگاری خطور می کند، این است که چرا باید سیگار را ترک کنم؟ دلایل شما برای ترک سیگار نقش مهمی را در ادامه روند ترک، برعهده دارند. در جواب باید گفت با ترک سیگار خطر عوارض سیگار به تدریج از شما فاصله گرفته و شما شخصیتی مقبول و معقول در میان اطرافیان خود به دست خواهیدآورد.

 

۲-برای ترک سیگار باید ایجاد انگیزه کرد. انگیزه یعنی تلاش برای رسیدن فرد سیگاری به اینکه خود بخواهد نه دیگران،. به عبارت دیگر اطرافیان تنها می توانند در ایجاد انگیزه، کمک کننده باشند و این خود فرد است که باید انگیزه را در خود ایجاد کند.

 

۳-لیستی از معایب و فواید سیگار را تهیه کنید. آن را منصفانه بخوانید. با توجه به کلیه جزییات، اگر تمایل به ترک سیگار پیدا کردید، آن را عقب نیندازید و حتماً شروع کنید.

 

۴-زمان و نوع کاری را که با آن سیگار می کشید، مشخص کنید و به دلایل سیگار کشی خود در آن زمان، و احساسی که بعد از مصرف سیگار داشته اید، فکر کنید.


۵-در پایان هر روز، الگوی سیگار کشیدن خود را مرور کرده ببینید که چه چیزی شما را وادار به سیگار کشیدن می کند؟ کار سخت؟ عصبانیت؟ کسالت؟ تفریح و تفنن؟ بی کاری و یا موقعیت های خاص دیگر؟ بعد از شناخت آن، روش های دیگری را برای رو به رو شدن با احساسات و شرایط خود جستجو کنید.

 

طلب یاری از دوستان

درترک سیگار، از دوستان خود یاری بطلبید. درست مانند هنگامی که کار یا مشکلی دارید و از دوستان خود کمک می خواهید، در این زمینه هم از دوستان خود طلب یاری کنید زیرا وقتی بار مسوولیت کاری را با دوستان تقسیم می کنید، راحت تر مشکل حل می شود. اگر هم زمان با دوستی دیگر ترک می کنید، به تقویت انگیزه خود کمک کنید، یکدیگررا درک کرده و در لحظات سخت با یکدیگر هم صحبتی و همفکری کنید. با نقل وانتقال تجربیات خود و دیگران به یکدیگر، در راه ترک سیگار قدم های محکم و موثری بردارید.

 

ترک سیگار را آسان نگیرید

همان گونه گه گفته شد، ترک سیگار را نباید ساده و سهل پنداشت. برعکس تصور عام که بر این عقیده اند که با مشکل دانستن یک کار، تمایل فرد به انجام آن کار کمتر می شود و از ترس سختی آن کار، تن به آن نمی دهد، باید گفت که اگر اطرافیان فرد و خود فرد این کار را بزرگ بدانند، هم با آمادگی بیشتری پیش می روند و هم برای انجام کار بزرگ تر تشویق شده و از اعتماد به نفس فزاینده ای برخوردار می شوند.

 

چه بسا با ادامه روند ترک سیگار و علم به اینکه این کار بزرگ را انجام داده اند، اعتماد به نفس بالا و بالاتری پیدا کرده و در نتیجه قدم های بعدی را موثرتر بر می دارند. این موضوع سبب می شود که اگر یک بار موفق نشدند، ناامید نگردند و باز هم دلگرم باشند چرا که حتی تلاش برای انجام کاری سخت و مقاومت نسبی در برابر آن، خود نوعی پیروزی است. مانند مساوی با شکست در مسابقات با گل کمتر، در مقابل حریفی قدرتمند.

 

یک سوال

دراینجا این سوال پیش می آید که چرا شروع ترک سیگار سخت است؟ اصولاً انسان ها از هر تغییری در زندگی خود هراسان هستند چرا که هر تغییری، انرژی و وقت آنان را به طور مضاعف گرفته و نیاز به تلاش و حرکتی فزاینده را بیشتر می کند، پس انسان ها از هرگونه تغییری در ابتدا گریزان اند. این اصل در همه اجزای دنیا حکم فرماست بنابراین عیب محسوب نمی شود. چه بسا ماشینی که در حال هل دادن آن هستیم،

 

در چند ثانیه اول حرکت، انرژی و وقت بیشتری را می طلبد.به عبارت دیگر هر حرکت و تغییری در ابتدا سخت و انرژی گیر است. با این شناخت، بهتر و با اعتماد به نفس بیشتری جلو می رویم. از خطاها و کندی ابتدایی حرکت خود دلسرد نمی شویم بلکه با گذشت هر لحظه، این امید را تقویت می کنیم که هر لحظه از لحظه قبل آسان تر خواهد بود و با این امید پیش می رویم.

 

حقایق را نمی شود کتمان کرد.

پیش نیاز ترک سیگار این است که ابتدا با خود صادق بوده متعهد و آماده برای تلاشی مضاعف باشید. شما سیگار را ترک می کنید؛ چون قاطعانه معتقدید سیگار کشنده و مرگبار است. اگر تزلزلی در این فکر به وجود آید و مجدد وسوسه شوید که سیگار بکشید، در رخداد این حقیقت هیچ گونه خللی ایجاد نشده و این اتفاق، یعنی مرگ ناگهانی در اثر سیگار، حتی با یک سیگار نیز می تواند به وقوع بپیوندد.

 

گردآوری: مجله ی اینترنتی دلگرم

 

نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه