فولات برای بدن چه مضرات و مزایایی دارد؟

فولات برای بدن چه مضرات و مزایایی دارد؟ - تصویر 1

 

فولات برای بدن چه مضرات و مزایایی دارد؟


کاهش خطر نقص‌های مادرزادی

جذب فولیک اسید کافی در بین زنان باردار به جهت حفظ نوزاد آنها در مقابل سقط غیرعمدی جنین و نقص لوله‌ی عصبی ضروریست. همچنین تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که وضعیت فولات یک پدر قبل از لقاح نیز ممکن است مهم باشد. در تحقیقی که در دانشگاه McGill صورت پذیرفت, کمبود فولات والدین در موش‌ها تا ۳۰درصد منجر به افزایش اختلالات مادرزادی نسبت به فرزندانی که والدینشان با کمبود فولات مواجه نبودند، می‌شد.

 

کاهش خطر ابتلا به افسردگی

فولات با جلوگیری از افزایش تشکیل هموسیستین در بدن که مانع از انتقال خون و سایر مواد مغذی به مغز شود، کمک شایانی به ما می‌کند. افزایش هموسیستین در ترشح هورمون سروتنین، که پدید آورنده‌ی حس خوب در بدن، دوپامین و نوراپی‌نفرین که نه تنها برای بهبود خلق و خوی بلکه برای تنظیم خواب و اشتها می‌شوند، اختلالاتی ایجاد می‌کند.

 

فولات برای بدن چه مضرات و مزایایی دارد؟ - تصویر 2

 

حفظ سلامت قلب

همچنین افزایش میزان هموسیستین یکی از علائم بیماری تصلب شرائین قلب است. افرادی که هموسیستین آنها از سطح نرمال بالاتر است، ۱.۷ برابر بیشتر دچار بیماری‌های قلبی و ۲.۵ برابر بیشتر دچار حملات قلبی می‌شوند.

 

پیشگیری از سرطان

اثبات شده که جذب فولات اندک، سبب افزایش سرطان سینه در زنان می‌شود. همچنین نشان داده شده که جذب کافی فولات از غذاهای مصرفی به مقابله با سرطان روده بزرگ، معده، لوزالمعده و سرطان‌های مربوط به گردن کمک می‌کند. اگرچه مکانیسم حفاظت معمولا نا‌مشخص است، اما محققان بر این باورند که تاثیرات فولات با نقشش در تولید DNA و RNA و پیشگیری از جهش‌های ناخواسته مرتبط است. اما شواهدی دال بر اینکه مکمل‌ها نیز تاثیرات مشابه ضدسرطانی دارند، در دست نیست.


غلات و حبوبات

دسترسی زیستی به فولات (توانایی بدن در جذب، استفاده و حفظ) در خوراکی‌ها به طرز قابل توجهی متغییر و محاسبه آن امریست مشکل. ۱۵۰ نوع مختلف فولات وجود دارد که بین ۵۰ تا ۹۰٪ آن در فرایند پخت، نگهداری یا عمل‌آوری از دست می‌رود. برترین منبع فولات سبزیجات سبز، بنشن و جگر هستند. همچنین فولات به برخی از غذاهای آماده‌ی تهیه شده از غلات برای صبحانه و سایر غذاهای تقویتی افزوده می‌شود.مارچوبه و عدس حاوی مقادیر فراوانی فولات هستند و در زمر‌ه‌ی غذاهای سرشار از فلات به شمار می‌روند .

 

خطرات بالقوه‌ی ناشی ازمصرف فولات

هیچ تاثیر معکوسی از جذب بالای فولات خوراکی گزارش نشده است. اما سطح بالای جذب اسید فولیک در سیاهرگ یا رگ ممکن است باعث حمله ناگهانی شود.قبل از شروع مصرف مکمل فولات با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید خللی در داروی در حال مصرف شما به وجود نمی‌آورد. مصرف طولانی مدت مکمل فولات ممکن است متضمن خطرات احتمالی بر سلامتی یا منجر به کمبود۱۲ B شود.پیروی از یک رژیم غذایی کامل یا یک برنامه غذایی همه جانبه در پیشگیری از بیماری‌ها و رسیدن به سلامتی مطلوب از اهمیت ویژه‌ی برخوردار است.به جای تمرکز بر غذایی خاص و البته مغذی به عنوان کلید سلامت، بهتر است که از یک رژیم غذایی متنوع پیروی کنید.

 

فولات برای بدن چه مضرات و مزایایی دارد؟ - تصویر 3

 

اخطار در مورد مصرف مكمل آهن:

آهن داراي پتانسيل بالاي ايجاد مسموميت در بدن است زيرا در حالت طبيعي مقدار ناچيزي آهن از بدن دفع مي‌شود. بنابراين آهن اضافي در بدن تجمع پيدا كرده و ايجاد مسموميت مي كند. در كودكان بويژه خطر مسموميت وجود دارد. مكمل‌هاي آهن را دور از دسترس كودكان نگهداري كنيد. هرگز دوز بالاي آهن مصرف نكنيد و در صورت مصرف ناخواسته سريعاً به پزشك مراجعه كنيد.

 

فولات چيست و چرا بدن ما به آن احتياج دارد؟

فولات – ويتامين B9 – يك ويتامين محلول در آب است كه بطور طبيعي در غذاها وجود دارد. اسيد فوليك در واقع شكل سنتتيك فولات است كه در مكمل‌ها و غذاهاي غني شده با اسيدفوليك يافت مي‌شود.فولات نقش مهمي در رشد و نمو سلولها دارد و اين امر بويژه در طول دوره تقسيم سلولي و رشد سريع مانند دوران بارداري و نوزادي اهميت دارد. فولات در ساخت كروموزومها و DNA (ماده ژنتيك سلول) نقش مهمي ايفا مي‌كند و از آسيب DNA كه منجر به سرطان و برخي ناهنجاريهاي هنگام تولد مي‌شود جلوگيري مي‌كند. همه انسانها براي ساخت گلبولهاي قرمز خون و جلوگيري از ابتلا به كم‌خوني به فولات نياز دارند.

 

گردآوری: مجله ی اینترنتی دلگرم

 

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه