خستگی مزمن چیست،علائم خستگی مزمن و درمان خستگی مزمن را بشناسید

خستگی مزمن:هر فرد در طول زندگی خود ممکن است برای مدتی احساس خستگی زودگذر یا طولانی نماید. خستگی زودگذر می تواند ناشی از کار زیاد، مشغله های فکری ، تضادهای خانوادگی ، عدم تحرک کافی ، تغذیه نامناسب یا کم خوابی باشد. خستگی زودگذر معمولاً با استراحت ، کاهش حجم کار و رفتن به مسافرتی کوتاه و نشاط آور تسکین یافته یا کاملاً بر طرف می شود.

خستگی مزمن و علائم خستگی مزمن و درمان خستگی مزمن

خستگی مزمن و علائم خستگی مزمن و درمان خستگی مزمن 

اما خستگی مزمن عارضه ای جدی و قابل تأمل است زیرا این نوع خستگی مستمر و فرسایشی است ، به گونه ای که شخص مبتلا به خستگی مزمن نه تنها آرامش و قرار خود را از دست می دهد و قادر به انجام کامل تعهدات اجتماعی و خانوادگی خود نیست بلکه ادامه خستگی مزمن به افسردگی و انزوای شخص بیمار می انجامد.

 

خستگی مزمن یک اختلال ضعف آور همراه با ناراحتیهای جسمی ، مزاجی و عصبی روانی است . آمار مبتلایان به بیماری خستگی مزمن بیانگر این واقعیت است که عارضه این نوع خستگی در زنان دو برابر مردان است . سن متوسط ابتلا به بیماری خستگی مزمن بین 25 تا 45 سالگی است . گرچه مواردی از خستگی مزمن در سنین کودکی و افراد مسن نیز مشاهده شده است .

 

خستگی مزمن معمولاً توأم با علائمی مانند عدم تمرکز فکری ، سردرد، گلو درد، دردهای عضلانی ، درد مفاصل ، دل پیچه ، تب ، افزایش ضربان نبض ، حساسیت غدد لنفاوی ، درد در قفسه سینه ، تعریق شبانه ، بیخوابی ، کاهش یا افزایش وزن و درنهایت مشکلات روانی و جسمانی است . خستگی مزمن زمینه ساز بیماری افسردگی است ، زیرا افسردگی یکی از پی آمدهای ناگوار ادامه خستگی مزمن است . از همین رو اکثر روانپزشکان نشانه های خستگی مزمن را اساساً یک اختلال روانپزشکی دانسته و سایر نارسایی های عصبی و جسمی را از عوارض ثانویه بیماری خستگی مزمن می دانند.

 خستگی مزمن و علائم خستگی مزمن و درمان خستگی مزمن

اغلب مبتلایان به خستگی مزمن اظهار می دارند که فشار شدید جسمی و روانی در تشدید بیماری آنها مؤثر است و با افزایش فشارهای جسمی و روانی اختلالات فکری و دردهای جسمی آنها فزونی می یابد. یکی از نکات قابل تأمل در زندگی افراد مبتلا به خستگی مزمن "زندگی یکنواخت عاری از نشاط "، "یأس و بدبینی "، "کم خوابی و خواب نامنظم "، "تغذیه نامناسب "، "عدم تحرک کافی "، " لذت نبردن از مواهب زندگی "، " تمایل به گوشه گیری و ترک فعالیت های اجتماعی " است . بیماران مبتلا به خستگی مزمن بسته به جایگاه اجتماعی خود و شدت بیماریشان جهت تطابق با وضعیت اجتماعی و خانوادگی معمولاً به یکی از شیوه های رفتاری "خشونت "، "مهرطلبی و تکیه زدن به دیگران برای دریافت کمک " یا "عزلت جوئی " متوسل می شوند.

 خستگی مزمن و علائم خستگی مزمن و درمان خستگی مزمن

علائم خستگی مزمن

پزشکان برای تشخیص درست علائم خستگی مزمن، یکسری معیارهایی را در نظر می گیرند، یکی از آنها وجود خستگی است، یعنی معمولاً بیمار در انجام کارهای روزانه دچار ضعف، خستگی و ناتوانی است. در بعضی افراد هم حالت التهاب و درد مفاصل و عضلات وجود دارد، یا برخی افراد دچار تب و افزایش درجه حرارت می شوند. براساس اینکه چه عاملی باعث علائم خستگی مزمن شده است، علائم خاصی مشاهده می شود. ممکن است در بدن فرد نقاط حساس به لمس وجود داشته باشد و با فشار بر هر نقطه بیمار احساس درد یا سوزش کند.

همچنین علائم خستگی مزمن موجب افسردگی بیماران می شود و افسردگی به علت خصوصیات و طبیعت خود، موجب تشدید بیماری زمینه یی می شود. از طرفی افسردگی به علت بیماری خستگی مزمن، باعث می شود بیمار، کمتر انگیزه پیگیری و درمان خود را داشته باشد و در نتیجه کیفیت زندگی کاهش می یابد. برخی از افراد به علت ابتلابه این بیماری ممکن است دچار اضطراب شوند و اضطراب و نگرانی موجب شدت یافتن درد و ناراحتی این بیماران می شود و به همین علت بیماران در چرخه معیوبی قرار می گیرند که هر عارضه دیگری را تشدید می کند.

 خستگی مزمن و علائم خستگی مزمن و درمان خستگی مزمن

درمان خستگی مزمن:

به پزشک خود مراجعه کنید. بیشترین کمک را در درمان این سندروم پزشکان متخصص طب فیزیکی و توانبخشی خواهند نمود.

پزشک شما برای درمان خستگی مزمن،با روشهای زیر شما را درمان خواهد کرد:

::افزایش فعالیت ورزشی در یک برنامه منظم

::تدابیری برای درمان استرس اضطراب و افسردگی

::درمان اختلال خواب

::دارو درمانی

::اصلاح تغذیه

::طب سوزنی :یکی از درمانهای موثر در این سندروم طب سوزنی است.

::روشهای مدیتشین و ریلاکسیشن

::ماساژ

::ارتباط محیطی و انتخاب دوستان

::ورزشهای تفریحی مانند پیاده روی کوهنوردی گردشهای محیطی

::درمان غذایی خستگی مزمن

 خستگی مزمن و علائم خستگی مزمن و درمان خستگی مزمن

درمان غذایی خستگی مزمن:

::سعی کنید وضعیت متابولیسم انرژی را در حد مطلوب حفظ نمایید(از گرسنگی اجتناب نمایید)

::هرروز 50 تا 70 اونس مایعات بنوشید حتی زمانی که تشنه نیستید

::اجتناب از مصرف غذاهایی که مسبب واکنشهای آلرژیک و تخریب انرژی است

::اجتناب از مصرف غذا هایی که سبب واکنشهای غیر طبیعی در روده می شود

::بر انچه می خورید تمرکز کنید

::تمرکز روی غذا هایی که باید اجتناب شود

::سعی کنید غذا های جدید را امتحان کنید و اثرات آنها را مشاهده نمایید

::هنگام خرید ,به مواد غذایی که با بدن شما سازگاری بیشتری دارد توجه نمایید

::هرگز صبحانه را از دست ندهید چرا که بافتهای بدن نیاز به انرژی صبحگاهی دارد

::از دست دادن صبحانه نیاز به محرک های نا مطلوب مثل قهوه ,چایی را در بدن افزایش میدهد

خستگی مزمن و علائم خستگی مزمن و درمان خستگی مزمن

:: از سبزیجات تازه,خام وبخارپز استفاده نمایید

::بر میوه هایی که مصرف می کنید مروری دوباره نمایید

::از مصرف میوه های آلرژی زا مثل پرتقال خودداری نمایید

::از مصرف میوه های شیرین و میوه های بیش از حد رسیده خودداری نمایید

:: منابع پر پرو تئین مثل عدس و حبوبات را در رژیم غذایی خود بگنجانید

::مصرف نمک و شیرین کننده های مصنوعی را محدو د کنید

::از مصرف گردو و آجیل بپرهیزید و جایگزین دانه سویا,دانه آفتابگردان مصرف نمایید

::مکمل های تغذیه ای را فراموش نکنید

::دریافت مکمل در وعده صبحا نه و شام توصیه می شود

::سبزیجاتی چون کاهو,بروکلی و کلم را در وعده غذایی خود لحاظ نمایید

::سعی کنید میوه را با کره بادام زمینی یا پنیر ,مغزها را با غلات صبحانه و شیرینی را با شیر مصرف نمایید

 

 

 گردآوری:مجله اینترنتی دلگرم

کلمات کلیدی :
نظرات بییندگان :

بهترین مشاغل و خدمات شهر خود را ، در سایت نشونه پیدا کنید.

مشاهده سایت نشونه